Adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein

De adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein van de afgelopen twee jaren. Elk advies heeft een korte samenvatting van de inhoud. De volledige adviezen staan onderaan de pagina. De adviezen van voor 2021 staan in het Webarchief

Samenvatting adviezen 2022

Voor de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) was 2022 een productief jaar. De adviesraad adviseerde op beleid voor doelgroepenvervoer voor jongeren naar speciaal onderwijs ver van huis en ouderen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen. De inkoopstrategie voor een nieuwe aanbestedingsperiode is regionaal uitgezet. De aanbesteding zelf moet in 2024 afgerond zijn. De vragen gaan dan over de combinatie van transport en zorg, waarbij andere eisen aan de chauffeur kunnen worden gesteld.

Daarnaast werd afgelopen jaar gesproken over de inkoop van Huishoudelijke Ondersteuning. Steeds meer wordt deze vorm van ondersteuning onmisbaar in het grensgebied van praktisch schoonmaken en psychogeriatrische steun voor sommigen van de verouderende bevolking. Deze vorm van hulp wordt daarmee intensiever en anders uitgevoerd.

De verordening die de wettelijke basis is voor het functioneren van de Adviesraad werd in 2022 herzien. De juridische expertise van een van de leden van de adviesraad werd ingezet om de verordening bij te werken. De nieuwe verordening werd zonder aanpassingen door de gemeenteraad goedgekeurd.

In 2022 bracht de Adviesraad Sociaal Domein vier adviezen uit over de volgende onderwerpen:

Huishoudelijke ondersteuning – Wmo

De inkoopstrategie van huishoudelijke hulp is voor advies aan de adviesraad voorgelegd. Enkele nieuwe ontwikkelingen zijn voorzien van commentaar. Het werkterrein heeft erg last van krapte van beschikbaar personeel. Niet alleen is er een tekort aan personeel, ook de zorgvraag en de intensiteit van de ondersteuning namen toe. Als meer mensen thuis blijven wonen zoals de overheid dat wil, dan moet er ook aanvullende opvang beschikbaar zijn. De adviesraad heeft een aantal praktische handvatten aangegeven maar daarmee is het probleem niet opgelost. Specifieke aandacht voor het grijze gebied tussen fysieke en mentale veroudering vereist ook andere kennis van de huishoudelijke hulp. Naar advies Huishoudelijke ondersteuning - Wmo 

De adviesraad is het eens met de keuze voor een open aanbesteding en de uitgangspunten, met twee kanttekeningen:

  • aandacht voor eventuele verschillen tussen gemeenten bij het formuleren van een gezamenlijke kernboodschap (op niveau van de ZOU[1]-gemeenten) en
  • met een waarschuwing voor te hoge verwachtingen van de inzet van domotica (technische aanpassingen in het huishouden)

Criteria inkoopstrategie doelgroepenvervoer – Wmo

De aanbesteding voor het doelgroepenvervoer wordt in 2023 aangepakt. Als voorbereiding werd de ASD in 2022 gevraagd om advies op de door diverse gemeenten voorgestelde strategie. Er zijn op dit moment diverse vormen van vervoer voor mensen die daarin ondersteund moeten worden:

  • Regiotaxi voor sociaal-recreatief vervoer in de omgeving
  • Valys voor langere ritten
  • Maatje Mobiel voor vervoer voor medische doeleinden,
  • leerlingenvervoer voor leerlingen van het bijzonder onderwijs

De vraag was hoe ver de rol van de vervoerder moet reiken om goed aan te sluiten bij de zorgvraag van de te vervoeren inwoner. Hoe de verschillende vraag zo efficiënt mogelijk kan worden gerealiseerd. Maar ook hoe dat in het prijskaartje verwerkt kon/moest worden. Extra ingewikkeld wordt het doordat in dit dossier 22 instanties (gemeenten en provincie) tot een gezamenlijk overeengekomen strategie moeten komen met vervoersaanbieders die ook weer regionaal gespreid zijn.

Het advies van de adviesraad legt de nadruk op het idee dat er maatwerk geleverd moet worden die aansluit bij de zorgvragen. De vraag blijft dan hoe je die zorgvragen formuleert. Communiceer duidelijk voor welke doelen gebruikgemaakt kan worden van de Regiotaxi en benoem gebruik dat niet voor de Regiotaxi bedoeld is. Er wordt een beroep gedaan op de vervoerder om ook op te letten of het vervoer oneigenlijk gebruikt wordt. Het lijkt de adviesraad veel gevraagd om de chauffeur dit te laten doen. Bovendien zijn reizigers niet verplicht om het doel van hun reis te vermelden. Naar advies Criteria inkoopstrategie doelgroepenvervoer – Wmo

Bovenregionaal logeerhuis

De adviesraad is om advies gevraagd over de subsidieregeling op bovenregionaal niveau voor een logeerhuis waar mantelzorgers tijdelijk kunnen verblijven om nieuwe energie op te doen. De adviesraad ondersteunt van harte het voorstel om budget te reserveren voor een subsidieregeling voor het opstarten van een logeerhuis/respijtzorg voor mantelzorgers.

Logeerplekken zijn passende oplossingen voor een groeiende groep (zwaar)belaste mantelzorgers. Dat blijkt ook uit onderzoek van onder meer Movisie. En er is vraag naar.

Omdat er meerdere gemeenten betrokken zijn bij het logeerhuis/respijtzorg vraagt de adviesraad zich af of de beschreven procedure voor toewijzing van bedden in alle gevallen een praktisch werkbare keuze is. Om afstemmingsproblemen te voorkomen lijkt een bovenregionaal coördinator/coördinatiecentrum beter in staat tot een afgewogen verdeling te komen als de vraag naar bedden groter zou zijn dan het aanbod. Bij voorkeur op basis van vooraf opgestelde en voor iedereen duidelijke voorwaarden. Naar advies bovenregionaal logeerhuis

Beschermd wonen

Het college vroeg eind 2022 om een advies over het concept uitvoeringsprogramma 2023-2024 Maatschappelijke Ontwikkeling en Beschermd Wonen. In grote lijnen kon de adviesraad instemmen met de ambitie en die van de U16-gemeenten voor het op tijd realiseren van passende ondersteuning van kwetsbare groepen. De adviesraad adviseerde wat betreft de huisvesting om voldoende huisvesting/woonvormen te realiseren en om afspraken te maken met de woningbouwcorporaties in de gemeente over het aantal woningen/woonvormen voor deze doelgroepen. Dit kan worden vastgelegd in de jaarlijkse prestatieafspraken tussen de gemeente en woningbouwcorporaties. Daarnaast vroeg de adviesraad om extra aandacht voor alternatieve woonvormen, tijdelijke huisvesting en wonen bij derden. Naar advies over beschermd wonen

[1] ZOU: Zuid-oost Utrecht; de gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.

Samenvatting adviezen 2021

In 2021 zijn zes adviezen uitbracht. Het ging om de volgende onderwerpen:

  • Herijking sociaal domein
  • Vertrouwenspersoon
  • Indicatorenset sociaal domein 
  • Jeugdzorg
  • Toekomstvisie
  • Inclusie-agenda

Hieronder per advies een samenvatting en de context. De volledige teksten staan als download onderaan de pagina.

Samen leven, samen doen; herijking van het sociaal domein (2020-2021)

Bij dit advies over de herijking van het sociaal domein is al in 2020 advies uitgebracht. Het is een zeer brede beleidsnota die voor de komende jaren de doelen uiteenzet. De Adviesraad vond de criteria voor het meten van de voortgang vaag en beperkt blijvend tot goede intenties. Met deze achtergrond ging de Adviesraad begin 2021 in gesprek met de wethouder.

De kritiek ging verder dan alleen de vage teksten van de nota, de beschrijving van toekomstig beleid of keuzes in uitvoeringskwesties en de beperking tot intenties. In de nota stond alleen bij uitzondering een concreet voornemen voor het omzetten van beleid in acties. Wij zagen ook dat helemaal niet gekeken wordt naar ervaringen en input van inwoners die de voorzieningen gebruiken. De nota riep de vraag op wat de gemeente als doel had bij het advies vragen aan de Adviesraad. Er waren bijna geen aspecten die om een beoordeling vroegen. Daarom voegde de Adviesraad een algemeen advies toe om deze nota op korte termijn (maximaal binnen zes maanden) te laten volgen door zeer concreet uitgewerkte plannen op grond van dit beleidsdocument.

In januari 2021 is het advies met de wethouder besproken. Inhoudelijk kon de wethouder geen aanpassingen van de nota overwegen omdat de gemeenteraad al had besloten. Afgesproken is dat de procedures beter in acht genomen zullen worden. Ook werden de oogmerken van beleidsmatige documenten in het algemeen doorgesproken. De wethouder neemt de overwegingen van de Adviesraad over de concreetheid van beleidsdocumenten in de toekomst nadrukkelijk mee. Naar advies herijking sociaal domein

Vertrouwenspersoon

De Adviesraad heeft ongevraagd een advies uitgebracht over de opvolging van de vertrokken ombudspersoon/vertrouwenspersoon. Het advies houdt in dat de Adviesraad pleit voor opnieuw werven en aanstellen van een vertrouwenspersoon. De wethouder was dat ook van plan maar wil de voorwaarden heroverwegen. Inmiddels is er een tijdelijke nieuwe vertrouwenspersoon in de gemeente. De Aviesraad heeft contact met haar. Naar advies vertrouwenspersoon

Indicatorenset Sociaal Domein

In 2021 voerden de gemeenteraad en de Adviesraad een debat over indicatoren die kunnen bijdragen aan een betere sturing van het sociaal beleid van de gemeente. Dit debat was in overleg met de gemeenteraad en de Rekenkamercommissie. Als vervolg op het debat over de herijking van het sociaal beleid 'Samen leven samen doen'.

De Adviesraad en de Rekenkamercommissie brachten een gezamenlijk advies uit dat door het college is gedeeld met de betrokken gemeenteraadsleden. Betrek de sociale dorpsteams in de discussie omdat zij het beleid uitvoeren. Voorkom dat de administratielast te zwaar wordt door teveel indicatoren en meetmomenten. Belangrijke insteek is bijvoorbeeld het ontwikkelen van indicatoren voor een goede uitvoering van het principe 'één gezin, één plan, één regisseur'. Gun de Stichting Sociale Dorpsteams de tijd om haar nieuwe rol als uitvoerende stichting te ontwikkelen.

Dit debat met het college, de gemeenteraad en de Rekenkamercommissie loopt nog. De overwegingen hierboven worden meegenomen bij de geplande update van de norm van opdrachtgeverschap met de Stichting Sociale Dorpsteams. Naar advies

Norm van opdrachtgeverschap: Jeugd

In deze nota staan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van het beleid voor jeugdhulp. De Adviesraad is uitgenodigd voor een aantal voorbereidende bijeenkomsten en heeft een nuttige bijdrage kunnen leveren. Het onderwerp 'governance' is vanuit de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) een expliciet onderdeel van de opdracht NvO (Nota van opdrachtgeverschap). Gemeenten die samen een jeugdzorgregio vormen moeten hierin:

  • weergeven welke meerjarige afspraken zij vastleggen over de organisatie van de regiofuncties
  • de samenwerkingsvorm formaliseren
  • de taakverdeling tussen de gemeenten en de regio uitwerken (inclusief bestuurlijk besluit)
  • één bestuurlijk aanspreekpunt benoemen dat in- en extern namens de regio kan optreden

De opdracht: betere zorg voor jeugdigen, meer maatwerk, meer op hun situatie afgestemd, meer dichtbij en zoveel mogelijk in gezinssituaties. Zo krijgen jongeren met problemen op tijd goede en effectieve jeugdzorg om veilig, gezond en kansrijk op te groeien. 

In de Transformatieagenda Jeugd 2018-2019 en Prioritering 2020 en verder staan drie speerpunten waarop de regio ZOU (dit zijn de gemeenten Zeist, Wijk bij Duurstede, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Woudenberg) de afgelopen jaren inzette om de opdracht: Samenwerken met het gezin, Innoveren van de jeugdzorg, Leren en ontwikkelen in de regio invullen. Terugkerende thema’s zijn:

  • Zo Thuis Mogelijk
  • veiligheid
  • onderwijs
  • het versterken van de Lokale teams

Voor onderwijs zijn in het Actieprogramma Passend Onderwijs/Jeugdzorg de volgende aanvullende speerpunten beschreven: doorgaande ontwikkelingslijn en vroegtijdige signalering, samenwerking in de ondersteuningsteams en vormgeving onderwijs-zorg-arrangementen en 'geen enkel kind of jongere zit langer dan vier weken thuis zonder een aanbod van passend onderwijs en/of zorg'. 

In de regio is Bestuurstafel ZOU verantwoordelijk voor de bestuurlijke garantie van het programma. Dit overleg van de portefeuillehouders sociaal domein van vijf gemeenten komt regelmatig samen. De gemeenten besloten daarom (in aanloop naar de decentralisaties) de inkoop en het contractmanagement vanuit de Jeugdwet samen in te richten en uit te voeren. Het gaat om de inkoop van specialistische zorg, meer specifieke ambulante hulp, gezinsgericht en overig verblijf en crisiszorg. Er is bewust gekozen voor het regionaal organiseren van deze specialistische zorg om zeker te zijn van (blijvende) beschikbaarheid.

Voor forensische zorg wordt bekeken of er samen met omliggende regio's een contract kan worden afgesloten. Er is regionale en bovenregionale samenwerking maar de individuele gemeenten blijven (eind)verantwoordelijk voor de organisatie en financiering van zorg en houden hun zorgplicht uit de Jeugdwet. Het organiseren van de toegang tot zorg is ook een lokale verantwoordelijkheid. De individuele gemeenten hebben een contract met een lokaal team, met elk een eigen naam, structuur en inrichting. Het lokale team kan ook (lichte) hulp en zorg bieden. Daarnaast wordt informele gezinsondersteuning lokaal gecontracteerd en is het inzetten van zorg zo dicht mogelijk bij jeugdigen een lokale verantwoordelijkheid. De zorg moet worden afgestemd op de cliënt en als het nodig is wordt er ook gewerkt met incidentele maatwerkcontracten.

De vijf gemeenten van regio ZOU werken lokaal nauw samen met de huisartsen. Gemeenten vullen dit ieder op een eigen, passende manier samen met huisartsen in. De Adviesraad formuleerde de volgende adviezen:

1. De Adviesraad is blij te lezen dat meer expertise in het lokale team wordt aangetrokken vanuit verschillende aanbieders voor de integrale vraagverheldering en ondersteuning. Wij zien de gesprekken met Bunnik en het uiteindelijk als team zelf meer laagdrempelige hulp aan te bieden tegemoet. En pleiten voor het aanstellen van professionals binnen de lokale teams of een nadere professionalisering van de teams. Zo kan uiteindelijk meer preventief gedaan worden. Dit voorkomt duurdere zorg. 

2. De nota heeft ambitieuze doelen voor: lokale teams, veiligheid, Zo Thuis Mogelijk en onderwijs. Deze doelen zijn verder uitgewerkt. Vervolgens is melding gemaakt van data-gedreven werken, monitoring en sturingsinformatie. Wij adviseren een tussentijdse evaluatie om helder te krijgen wat goed loopt en wat beter kan. Het welzijn van jongeren mag geen lange-termijn-doel zijn.

3. De nota heeft het niet expliciet over landelijke organisaties of ondersteuningsmogelijkheden voor de lokale teams. Wij denken dat scholen een sterke positie kunnen hebben bij vroegtijdige signalering. Er zijn ook landelijke mogelijkheden in ondersteuning. Onderwijsconsulenten.nl bijvoorbeeld als het gaat om thuiszitters. 

Een eerder advies was niet langer te wachten met het principe van 'één gezin, één plan, één regisseur'. Ook deze nota schrijft daarover. Er is een regionale werkwijze Coördinatie van Zorg voor opgesteld. De Adviesraad wil weten wanneer dit goed werkt zodat over het realiseren van het principe geen vragen meer worden gesteld. 

Het gemeentebestuur gaf een uitgebreide schriftelijke reactie op dit advies. Voor begin 2022 is een gesprek met de wethouder Jeugdzorg gepland. Naar advies Norm opdrachtgeverschap

Toekomstvisie

De gemeente heeft via een breed en langdurig inspraakproces een notitie opgesteld met daarin de toekomstvisie, met de wensen en verlangens van de burgers voor de komende decennia. De Adviesraad is gevraagd om advies. Dat was kort en krachtig: Voeg een kernpunt toe aan de drie in de nota genoemde kernpunten: 'In de gemeente Utrechtse Heuvelrug is inclusie de norm.' Naar advies Toekomstvisie

Inclusie-agenda

Nederland ratificeerde in 2015 het Internationale Verdrag van de Verenigde Naties over het voorkómen van discriminatie van mensen met een beperking. Gemeenten kregen de taak het Verdrag op lokaal niveau uit te voeren. Onze gemeente stelde in juni 2017 de lokale inclusie-agenda Vanzelfsprekend meedoen vast. De beleidsnota geeft aan wat er nu al op het terrein van voorkómen van discriminatie gebeurt en een aantal door het gemeentebestuur geformuleerde plannen en benoemt de kansen om inclusie te bevorderen. De beleidsnota besluit met het voornemen de inclusie-agenda in 2019 te evalueren.

De Adviesraad vroeg al in 2020 aan de wethouder om deze voorgenomen evaluatie in gang te zetten. Hij is daar zeker toe bereid maar wijst op de krapte in ambtelijke ondersteuning voor een dergelijke exercitie. De Adviesraad blijft de zaak volgen. Belangrijk moment in dit traject ligt al aan het begin in de keuze van de evaluatiemethode. Enkele andere gemeenten kunnen als voorbeeld dienen. 

Wat is inclusie

Inclusie is het tegengestelde van uitsluiting. In plaats van mensen met een beperking uit te sluiten moeten zij juist volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Documenten bij adviezen 2022

Documenten bij adviezen 2021