Afval scheiden loont - vragen en antwoorden

Veranderingen vanaf 1 januari 2025

Waarom moet ik mijn afval scheiden?

Afvalverwerking is duur. Restafval moet worden verbrand, dat kost geld en leidt tot vernietiging van grondstoffen omdat er nog veel waardevol materialen in zitten.  
Afval voorkomen is daarom het beste. Als dat niet lukt, heeft afval scheiden de voorkeur. Gescheiden afval kan opnieuw worden gebruikt. Het wordt weer grondstof voor een nieuw product. Bij voorbeeld: oud papier wordt toiletpapier en een pet fles die als statiegeld wordt ingezameld wordt gebruikt om een nieuwe fles van te maken. 

Gescheiden afvalstromen zoals papier en PMD leveren dus geld op. GFT-afval kan tegen lager kosten dan restafval worden verwerkt. Door deze afvalstromen apart in te zamelen en her te gebruiken, zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig. Restafval moeten we dus zoveel mogelijk zien te voorkomen.

Waarom moet juist de hoeveelheid restafval teruggebracht worden?

Daar zijn meerdere redenen voor. Restafval verwerken is slecht voor het milieu. Dit komt omdat het slecht gerecycled kan worden en daardoor verbrand moet worden. Dat zorgt voor veel schadelijke CO2-uitstoot.

Bovendien is het verwerken van restafval veel duurder dan het  verwerken van andere soorten afval. De hoge kosten betalen we uiteindelijk allemaal via het vaste deel van de afvalstoffenheffing. Afval scheiden loont dus. Voor het milieu, voor uzelf en voor ons allemaal.

Waarom is er gekozen voor bronscheiding en niet voor nascheiding?

Bij bronscheiding scheidt u als inwoner uw grondstoffen thuis. Bij nascheiding doet u dat ook, met uitzondering van PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken). PMD afval gooit u bij het restafval. De afvalverwerker haalt dit dan achteraf weer uit het restafval. Beide methodes hebben voor en nadelen. 

Een nadeel van nascheiden is dat als er verschillende soorten afval door elkaar heen zitten, het afval vaak niet goed gerecycled kan worden. Zo is GFT+E afval vaak nat en vies. Als dit vastplakt aan bijvoorbeeld een plastic verpakking, moet dit plastic alsnog bij het restafval en verbrand worden. Zonde! Dit is duur, slecht voor het milieu en zo gaan er grondstoffen verloren.

Bronscheiding levert de beste kwaliteit grondstoffen op en is de beste methode met name bij laagbouwwoningen, waar wij er veel van hebben in onze gemeente. Het is ook de goedkoopste manier om afval te scheiden.

Wat zijn de tarieven voor restafval?

De tarieven voor uw restafval staan op: https://www.heuvelrug.nl/afval-scheiden-loont.

Waarom is de afvalstoffenheffing in 2025 hoger dan verwacht?

De hoogte van de afvalstoffenheffing verschilt per gemeente. De gemeenteraad stelt deze jaarlijks vast. De afvalstoffenheffing voor 2025 is in onze gemeente hoger dan verwacht. Ook als u heel weinig restafval hebt, zijn de kosten van de afvalstoffenheffing voor u in 2025 hoger dan in 2024. Hoe komt dat?

  • De belasting die de Rijksoverheid gemeenten oplegt voor het verbranden van restafval stijgt jaarlijks
  • De kosten van de inzameling en verwerking van afval stijgen door de inflatie en hogere personeels- en brandstofkosten
  • Er is sinds 2023 in Nederland een toename van lachgascilinders in het restafval. Deze cilinders kunnen ontploffen als ze samen met het andere restafval verbrand worden. Daardoor accepteren afvalverwerkers alleen restafval dat een voorbewerking heeft ondergaan en waar de lachgascilinders uit zijn gehaald. Dit kost extra geld
  • Om afval aanbieden en scheiden voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken zijn er bij hoogbouw extra ondergrondse containers voor restafval en PMD en GFT+E kliko’s geplaatst. Ook hebben we oude containers vervangen. Hierdoor zijn de kosten voor het ledigen en onderhouden toegenomen

Met de invoering van Afval scheiden loont willen we de hoeveelheid restafval terugdringen, om zo de stijging van de afvalstoffenheffing zo laag mogelijk te houden.

Worden PMD en GFT+E kliko’s in 2025 vaker geleegd?

Nee. Wij verwachten dat het aantal keren dat de PMD- en GFT+E-kliko’s worden aangeboden nauwelijks zal toenemen. De huidige inzamelmomenten zijn dan voldoende. Mocht dat in de toekomst nodig zijn dan kunnen we het aantal inzamelmomenten bijstellen.

Wanneer is het besluit voor ‘Afval scheiden loont' genomen?

Het besluit om een variabel tarief voor restafval in te voeren werd in december 2022 genomen. Het uitvoeringsplan werd in januari 2024 goedgekeurd door de gemeenteraad, met als ingangsdatum 1 januari 2025.

Hoe wordt 'Afval scheiden loont' gefinancierd?

De kosten van de inzameling van afval worden vergoed door de afvalstoffenheffing. Bij minder restafval gaan de kosten voor de verwerking omlaag en houden we de hoogte van de heffing beheersbaar. Dat is ook het doel van dit nieuwe beleid.

Zorgt 'Afval scheiden loont' voor meer zwerfafval?

De ervaring van andere gemeenten met een vergelijkbaar systeem is dat mensen moeten wennen aan het nieuwe systeem. In eerste instantie kan er daardoor meer zwerfafval en dumpingen van afval in bijvoorbeeld bossen zijn. Maar de ervaring is dat dit met voldoende ondersteuning bij het scheiden van afval (bijvoorbeeld door de afvalcoach) en met handhaving voorkomen en/of aangepakt kan worden. Wij verwachten uiteindelijk niet meer zwerfafval dan nu.

Hoe werkt Afval scheiden loont voor bedrijven?

De gemeentelijke afvalinzameling is voor alle huishoudens binnen onze gemeente. Bedrijven en instellingen zijn zelf verantwoordelijk voor de afvoer van hun afval. Zij kunnen als ze dat willen een commercieel inzamelbedrijf inschakelen. We maken een uitzondering voor kleine bedrijven en instellingen waarvan het afval vergelijkbaar is met dat van een huishouden. Zij kunnen gebruik maken van de gemeentelijke inzameling tegen betaling van de jaarlijkse reinigingsrechten. 

Restafval aanbieden in een kliko

Hoe wordt er bijgehouden hoe vaak ik de kliko aanbied?

Dat gebeurt via de chip in uw kliko. De chip is gekoppeld aan een adres. Zo kunnen we vaststellen hoe vaak een adres de kliko met restafval heeft aangeboden. Op www.mijnafvalweg.nl kunt u zien hoe vaak u uw restafvalkliko heeft laten legen of hoe vaak u restafval heeft gestort in een ondergrondse restafvalcontainer. Op die manier kunt u bijhouden hoe vaak u restafval aanbiedt en kunt u uitrekenen wat u ongeveer per jaar gaat betalen. Zo wordt u achteraf niet verrast door de kosten.

Telt hoe vaak ik de restafvalkliko aanbied? Of hoe vol/zwaar deze is?

De variabele kosten voor restafval worden bepaald door hoe vaak u de restafvalkliko aanbiedt. In de kliko zit een chip. Daarmee registreren we hoe vaak deze is geleegd. Hoe vol de restafval kliko is maakt niet uit. Het gaat om het aantal keren dat u de restafval kliko aan de weg zet. 

Wat gebeurt er als anderen restafval in mijn kliko gooien?

De kliko’s staan alleen op de dag van inzameling onbeheerd. Alleen dan kunnen andere mensen er hun afval in gooien. Dit heeft geen invloed op de kosten, omdat we alleen het aantal keren dat u de kliko aanbiedt registreren en niet het aantal kilo restafval in de kliko.

Wat kan ik doen als mijn kliko kapot is?

Een kliko wordt veel gebruikt. Daardoor kan het zijn dat de kliko stuk gaat. U kunt dan online een reparatieverzoek indienen. Meer informatie staat op https://www.heuvelrug.nl/kliko.

Restafval aanbieden in een ondergrondse container

Hoe wordt er bijgehouden hoeveel zakken restafval ik in een container stort?

Dat gebeurt via de afvalpas waarmee u de ondergrondse restafvalcontainer opent. Die pas is gekoppeld aan uw adres. Bij nieuwe ondergrondse containers kunt u kiezen voor een kleine inworp (afvalzak van ca. 30 liter) of een grote inworp (afvalzak van ca. 60 liter). We registreren om welk soort inworp het gaat en hoe vaak u restafval aanbiedt. Hoe minder vaak u restafval aanbiedt, hoe minder u betaalt. 

Op www.mijnafvalweg.nl kunt u zien hoe vaak u uw restafvalkliko heeft laten legen of hoe vaak u restafval heeft gestort in een ondergrondse restafvalcontainer. Op die manier kunt u bijhouden hoe vaak u restafval aanbiedt en kunt u uitrekenen wat u ongeveer per jaar gaat betalen. Zo wordt u achteraf niet verrast door de kosten.

Wat moet ik doen als de vuilniszak van mijn voorganger niet naar beneden is gevallen?

Als er een zak vastzit, dan openen de meeste containers niet meer. Omdat de container dan niet te openen is, betaalt u uiteraard niet voor de vuilniszak van uw voorganger. Ondervindt u toch een probleem, neem dan contact op met 0343 56 56 00.

Zet in ieder geval uw afval niet naast de container; we proberen de storing zo spoedig mogelijk te verhelpen en de melden informeren we zodra deze weer werkt.

GFT + Etensresten

Wat hoort bij het GFT+E afval?

In de GFT+E-container horen groente-, fruit- en tuinafval, maar ook etensresten. Denk hierbij aan schillen, koffiedik, groenteafval, etensresten en bloemen. Het is belangrijk om geen plastic of andere soorten afval in bij het GFT+E te doen.

Er is bij mijn appartement geen mogelijkheid om GFT+E te scheiden

Nu voegen huishoudens in hoogbouwwoningen het GFT+E afval (groente-, fruit- en tuinafval + etensresten) bij het restafval. Dat komt omdat er nu nog niet bij alle hoogbouw woningen GFT+E containers aanwezig zijn.

We werken eraan om het voor iedereen die in een hoogbouw woning woont mogelijk te maken GFT+E afval vanaf 2025 gescheiden aan te bieden. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Om logistieke redenen plaatsen we GFT+E containers zo veel mogelijk tegelijkertijd en na het vuurwerk van de jaarwisseling. Dit staat gepland voor begin januari 2025.

Waar worden de nieuwe GFT+E verzamelcontainers geplaatst?

De GFT+E containers worden zo veel mogelijk bij de verzamelcontainers voor restafval geplaatst. Als er tijdens het gebruik vanuit inwoners suggesties zijn voor een betere plaats, dan horen we dat graag.

Er is stankoverlast van de GFT+E containers

GFT+E afval kan overlast geven door geur en vliegjes. Vooral in de warme zomermaanden en als er vlees- of visresten in de GFT+E kliko worden gedaan. Daar houden we rekening mee bij de nieuwe verzamelcontainers die we plaatsen bij appartementen en flats. 

Om de stankoverlast zo veel mogelijk te beperken worden er deksels met een rubberen afsluitring toegepast. Ook worden de deksels voorzien van een biofilter om geuroverlast te tegen te gaan. Daarnaast zullen de verzamelcontainers regelmatig worden gereinigd.

Specifieke soorten afval

Ik heb veel medisch huishoudelijk afval, is er hier een regeling voor?

Er is een tegemoetkomingsregeling medisch huishoudelijk afval. Kijk hiervoor op: https://www.heuvelrug.nl/tegemoetkomingsregeling-medisch-huishoudelijk-afval

Zijn er luierinzamelpunten in onze gemeente?

Op dit moment zijn er geen luierinzamelpunten. Luiers gaan nu bij het restafval. Dat zou in theorie niet hoeven. Luiers kunnen namelijk ook verwerkt worden tot bijvoorbeeld biogas. Afvalverwerkers hebben hier nu niet genoeg capaciteit voor. Als we op dit moment luiers apart zouden gaan inzamelen dan komen deze alsnog bij het restafval terecht om daarna verbrand te worden. Bovendien kost inzamelen extra geld. Daar betaalt u als inwoner uiteindelijk aan dan weer aan mee via de afvalstoffenheffing. We volgen de ontwikkelingen nauwgezet, want we zijn voorstander van zo min mogelijk restafval en daarmee zo min mogelijk verbranden.