Wij lichten de werkzaamheden toe tijdens de informatieavond op woensdag 28 augustus, van 19.30 tot 21.00 uur (inloop 19.15 uur) in het Cultuurhuis in Doorn, Kerkplein 2. De bijeenkomst is in zaal Driebergen. U kunt het ontwerp voor de parkeerplaatsen bekijken en er is ruimte om vragen te stellen.

Een verslag van deze avond wordt op de website gepubliceerd.

Contact

Heeft u vragen en opmerkingen over het project, of wilt u contact opnemen met de projectleider? Dat kan via het e-mailadres: joris.jansen@heuvelrug.nl.

Huidige situatie

De Berkenweg is een voorrangsweg met een grote groene middenberm. De weggebruiker kan ver vooruit kijken en de rijstroken van 5,60 meter zijn erg breed. Dit nodigt uit tot harder rijden dan de toegestane 30 kilometer per uur. De huidige drempels zijn laag en werken niet goed.

Op de Berkenweg wordt geparkeerd op de fietsstroken. Hierdoor moeten fietsers uitwijken naar de rijstrook voor auto’s. Dit maakt het voor fietsers onveilig en oncomfortabel. Het doel van het project is om de snelheid van de auto’s te verlagen en geparkeerde auto’s van de fietsstrook af te halen.

Omgevingsanalyse

Enige jaren geleden is er een ander ontwerp gemaakt voor de Berkenweg. Deze had onder andere minirotondes en verspringingen van de rijbaan om de snelheid te verlagen. Hiervoor moesten ook bomen gekapt worden. Hier was de omgeving niet blij mee. Daarom is er nu een nieuw ontwerp gemaakt waarbij de bomen kunnen blijven staan. Doordat de wortels van de bestaande zwarte berken breed en ondiep liggen, kan er namelijk niet in de groenstrook worden gewerkt.

Relatie met andere projecten en activiteiten

Voor 2024 staat voor de Berkenweg ook regulier asfaltonderhoud gepland. Het asfalt van de Berkenweg is op veel plaatsen slecht. Dit komt door eerdere werkzaamheden, slijtage en ouderdom. De geplande werkzaamheden zijn een mooie aanleiding om de Berkenweg ook veiliger te maken voor het verkeer.

Er worden lichtmasten in Doorn vervangen. Dit kan helaas niet direct worden gedaan met de asfaltwerkzaamheden. Omdat de lichtmasten in het trottoir staan, levert het geen problemen op voor het nieuwe ontwerp.

Vigerend (facet)beleid

  • Gehandicaptenbeleid: Er worden geen nieuwe voorzieningen zoals oversteek plaatsen voor slechtzienden aangelegd
  • Integraal veiligheidsbeleid: Het project is het gevolg van de beleidsmatig uitgevoerde verkeersveiligheidsscan
  • Integraal handhavingsbeleid: De fietsstroken krijgen een fietssymbool, wat betekent dat op de fietsstroken niet mag worden stilgestaan en geparkeerd. Hierdoor wordt handhaving mogelijk

Doel en resultaten

Doel is een veilige weg voor fietsers met een vrije fietsstrook, een lagere snelheid op een natuurlijke wijze en het voorkomen van parkeerdruk/problematiek.

ResultaatWat moet er gebeurenPrestatie-indicator 
(wat wordt gemeten)
Streefwaarde
Obstakelvrije fietsstrookParkeer en stopverbod instellenTe handhaven verbod middels een verkeersbesluit en symbolen/bebordingFietssymbool op de fietsstrook
Voldoende parkeerplaatsenAangeven van parkeervakken op de bestaande verhardingBelijning van parkeervakken en verbreding van de berm ter vormgeving60 parkeervakken
Lagere V85 *Versmallen van de rijstrook van 5,40 naar 3.50 meterGemiddelde snelheid - V85V85  tenminste 20% lager dan de huidige metingen
Apart parkeervak voor de lijnbusParkeervak met een breedte van 2.70 meter en een lengte van 30 meterParkeervak voor de bus1 parkeervak van 30 meter lengte

.* V85 = snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijden

Mogelijke uitvoeringswijze

Wegversmallingen zijn bij de Berkenweg geen effectieve maatregel. De Berkenweg bestaat uit twee aparte rijstroken. Dit betekent dat er geen tegenliggers zijn waarvoor  verkeer moet afremmen omdat ze voorrang moeten krijgen bij een versmalling.

Rotondes vallen af omdat ze te groot voor het verkeersaanbod zijn en relatief erg duur.

Drempels zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens minder wenselijk wegens lawaai en trillingshinder. De woningen aan de Berkenweg staan voldoende ver van de weg om weinig last te hebben van trillingshinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) een bron van ergernis.

Blijft over een asverspringing en visuele versmalling.

In de tekeningen zijn de volgende oplossingen weergegeven:

  1. Parkeervakken links + bestaande drempels
  2. Parkeervakken links + bestaande drempels + asverspringing bij de kruisingen
  3. Parkeervakken links + drempels vervangen door een asverspringing + asverspringing bij de kruisingen

Hieronder staat een foto van de huidige situatie op de Berkenweg en een impressiefoto hoe het links parkeren eruit ziet.

Berkenweg bestaande situatie zonder linksparkeren
Berkenweg Doorn bestaande situatie zonder links parkeren
Berkenweg Doorn impressiefoto linkerzijde parkeren
Berkenweg Doorn impressiefoto linkerzijde parkeren