Handtekening legaliseren
Moet u bewijzen dat de handtekening op een document echt van u is? Dan kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dat is een verklaring dat uw handtekening echt is. U maakt hiervoor een afspraak.
Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:
- op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd
- als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland
- als u een erfenis in het buitenland wilt regelen
Wat kost het?
De kosten voor legalisatie handtekening zijn € 8,35.
Hoe werkt het?
- Uw handtekening laten legaliseren moet u zelf doen. Iemand anders kan dit niet voor u doen
- Wij bevestigen met een stempel dat dit dezelfde handtekening is als die op uw paspoort of identiteitskaart staat. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier
- Wij controleren de handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs
Wat moet ik doen?
- U maakt een afspraak en komt persoonlijk langs met het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen
- U moet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening zetten
- De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs
- Door legalisatie verklaart de gemeente dat het uw handtekening is
Wat moet ik meenemen?
- Het document waarop u uw handtekening wilt plaatsen
- Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument)
Hoe lang duurt het?
Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd. U krijgt het document gelijk weer mee.
Vragen
Beantwoordt de informatie op deze pagina uw vragen onvoldoende? Bel dan naar (0343) 56 56 89 of mail naar postbusbz@heuvelrug.nl. De vakmedewerker Burgerzaken helpt u zo snel mogelijk.