Herinrichting Hoflaan in Leersum

In het najaar starten de werkzaamheden voor de herinrichting van de Hoflaan in Leersum. Er zijn meerdere aanleidingen voor de herinrichting: 

  • door de valwind in 2021 sneuvelde een aantal (particuliere) bomen in de straat
  • waterleidingen in de grond onder de bomen belemmeren de groei van de bomen die er nog staan
  • asfalt en straatstenen en een groot deel van de beplanting in de straat is verouderd en toe aan vernieuwing. De vernieuwing geeft ons de kans om een deel van de verharding te vervangen voor groen
  • nu gaat een groot gedeelte van het regenwater op de straat het riool in naar de waterzuivering. Met de herinrichting koppelen we het regenwater af van het riool en laten we dit infiltreren in de bodem. Dan zijn de gevolgen van hevige regenval minder groot

Wat gaat er gebeuren in de Hoflaan?

De herinrichting is in fases. De bomen tussen de parkeerplaats van De Binder en de Middelweg zijn eind februari 2025 gekapt. Vitens vervangt en verplaatst vanaf april de waterleidingen. Aan het eind van de zomer begint de herinrichting van de straat. We starten op de kruising van de Dreef en gaan van daaruit stap voor stap richting de Rijksstraatweg. De gekapte bomen vervangen we door een variatie van nieuwe bomen. De verharding in de straat vernieuwen we deels door asfalt en deels door straatstenen. Het regenwater koppelen we af van het riool. De aanwezige kolken en lijngoten voor de opvang van regenwater verwijderen of verplaatsen we. 

De nieuwe inrichting is te zien op de tekening

Bereikbaarheid van de Hoflaan

Door de werkzaamheden stap voor stap te doen proberen we de overlast zoveel mogelijk te beperken en de bereikbaarheid van de straat zo goed mogelijk te houden. Het zal voorkomen dat delen van de Hoflaan tijdelijk niet toegankelijk zijn zodat het verkeer omgeleid moet worden. Tijdens de uitvoering zijn opritten of ingangen van woningen en bedrijven niet te bereiken met gemotoriseerd verkeer. Woningen en bedrijven blijven altijd wel te voet bereikbaar en bereikbaar voor nood- en hulpdiensten.

Vragen en antwoorden

Op 10 februari 2025 was er een informatiebijeenkomst over de werkzaamheden. Veel bewoners gaven hun input en stelden vragen. De vragen uit de reactieformulieren beantwoorden we staan onderaan deze pagina.

Contact

Heeft u vragen over dit project, wilt u uw mening geven of ideeën delen? Neem dan contact op met projectleider Harm Middelburg via harm.middelburg@heuvelrug.nl.

Kan het zebrapad bij achterom van de Oude Kolk blijven voor de veiligheid vanwege veel verkeer?

Het zebrapad op de huidige locatie komt aan 2 kanten uit op een rijbaan. Dit is ongewenst voor een zebrapad en voldoet niet aan de regels voor voorrang geven aan de voetganger. De schoolgaande jeugd blijft hier oversteken en geeft in de nieuwe situatie het verkeer op de Hoflaan voorrang. Hier ontstaat dus geen schijnveiligheid. We kijken nog naar mogelijkheden om aandacht te geven aan overstekende jeugd.

Kan eerst de nieuwbouw locatie De Oude Kolk komen en daarna de herinrichting om wateroverlast te voorkomen gedaan worden?

Het bovenste deel van de Hoflaan wordt bovengronds afgekoppeld en afgevoerd naar de vijver achter de Binder. In het gedeelte tussen de parkeerplaats van de Binder en de Dreef wordt een infiltratieriool aangelegd. Dit infiltratieriool krijgt een grotere capaciteit dan gebruikelijk binnen de gemeente.
De nieuwbouw moet zelf voorzien in wateropvang vanuit het eigen terrein. Het moment van uitvoering heeft geen invloed op het voorkomen van wateroverlast.
 

Zijn er actuele gegevens over vrachtverkeer door de Hoflaan?

Er zijn actuele gegevens beschikbaar, namelijk 30 tot 40 per etmaal.
 

Zijn er berekeningen voor extreme regenbuien en wat gebeurt er met hemelwater als het losgekoppeld wordt van het riool?

Ja, deze zijn gemaakt en deze berekeningen bepalen de capaciteit van de hemelwatervoorzieningen. Er wordt meer capaciteit gecreëerd dan berekend voor een theoretische bui van eens in de vijf jaar waarbij geen hinder mag ontstaan.
 

De waterhuishouding door nieuwbouw De Kolk wordt ingewikkelder als het water daar niet meer opgevangen kan worden. Er zijn nu problemen met vochthuishouding bij woningen De Oude Kolk en Hoflaan

Het bestemmingsplan heeft vergunningsvoorwaarden voor het laten infiltreren van hemelwater op eigen terrein. Hieraan moet voldaan worden. In de plannen zijn daarvoor greppels (wadi's) opgenomen. Het aspect van wateroverlast is daarmee gewaarborgd in de planvorming. Hiervoor is ook in samenspraak met omwonenden onderzoek gedaan dat de basis is voor de regelgeving in het bestemmingsplan.

Hoe wordt de bereikbaarheid gegarandeerd tijdens de werkzaamheden?

Tijdens werkzaamheden moeten woningen altijd bereikbaar te zijn voor nood-en hulpdiensten. Daarnaast moeten zaken als afvalinzameling ook door kunnen gaan. Uw woning tijdelijk bereikbaar houden voor de eigen auto kan niet. De fasering en detailplanning wordt voor start van het werk gedeeld met de aanwonenden.

Hoe ziet de omleiding voor vrachtverkeer door de Hoflaan eruit?

Wij sturen vrachtverkeer niet actief door de Hoflaan en gaan ook geen andere route actief voorschrijven. In het nieuwe ontwerp kan een vrachtwagen er nog wel door maar wordt dit wel minder aantrekkelijk.
 

Kunt u overwegen om de berkenbomen in de voortuinen van het appartementencomplex Hofstede B te herplaatsen in de beoogde plantvakken?

Deze bomen zijn geen eigendom van de gemeente. Het is particulier terrein en moet binnen de VVE afgestemd te worden. In de openbare ruimte is geen plek voor deze bomen.

In de omgevingsvergunning van het nieuwe appartementencomplex staat een schuur. Hierdoor is de uitrit gewijzigd en moet de schuur worden opgenomen in de kadastrale tekening terwijl de gemeente de vergunning wel verstrekte. De uitrit staat niet juist op de

Dit klopt, wij passen de tekening aan.
 

Kan voor Hoflaan 3 de boom Liquidambar (Amberboom) geplant?

Wij gaan akkoord met dit verzoek en neemt dit op in het plan.
 

Bij woning Hoflaan 9 is de inrit deels niet meer toegankelijk door bredere groenstrook. Graag de groenstrook smaller maken.

Wij controleren de tekening nogmaals op de breedte van de huidige inritten. In het ontwerp worden de inritten in dezelfde breedte van de nu aanwezige inritten teruggebracht. Wij passen deze niet aan.
 

Blijft de oprit tijdens de werkzaamheden bereikbaar in verband met eigen laadpaal?

Nee. We gaan ons uiterste best doen om de afsluiting/overlast zo kort mogelijk te houden. We kunnen de overlast echter niet volledig voorkomen.
 

Is de huidige plaats van de lantaarnpalen ook de plek voor de nieuwe bomen?

Indien nodig verplaatsen we de lantaarnpalen.
 

Komen er genoeg parkeerplekken terug? Er is geen ruimte voor parkeren op de oprit. Dubbel parkeren wordt tot nu niet op gehandhaafd

We brengen het aantal officiële parkeervakken terug. Dat is ons beleid.
 

De breedte van de oprit in de nieuwe situatie is niet handig

Wij controleren de tekening nogmaals op de breedte van de huidige inritten. In het ontwerp worden de inritten net zo breed als de nu aanwezige inritten. Dit wordt niet aangepast.
 

Het grondwaterpeil is nu al een probleem bij woningen in de kelders

De grondwaterstand stijgt niet door het afkoppelen en het deels laten infiltreren in de bodem van regenwater. Momenteel is de grondwaterstand in heel Nederland nog hoger dan normaal door het extreem natte jaar vorig jaar.
 

Is het een idee om de groenvlakken schuin af te laten lopen bij de inritten? In verband met in-en uitrijden

De breedte van de inrit past bij de wegbreedte. Deze bieden genoeg ruimte voor in-en uitrijden.
 

Graag de inrit bij Hoflaan 21 aanpassen. De boom in het midden van twee huizen. Ik parkeer twee auto’s naast elkaar en dat is te smal

Dit wordt aangepast in het ontwerp. De breedte van de inrit wordt gelijk aan zoals deze nu is.
 

De uitrit bij Hoflaan 23 is in de nieuwe situatie belemmerd door groen en verspringing. Kan er over de beplanting heen worden gekeken?

De beplanting is met vaste planten. Deze worden ongeveer 1 meter hoog en daar kan overheen gekeken worden.
 

Graag een wit kruis op de weg bij de in-uitrit appartementencomplex Hofstad

Kruizen plaatsen wij alleen op plekken waar dit veiligheid of de doorstroming wordt belemmerd. Dat is hier niet van toepassing.
 

Graag de bankjes weghalen bij oude Rabobank locatie vanwege geparkeerde fietsen van uitgaande jongeren

Wij plaatsen één bankje terug.
 

We hebben overlast van de geldautomaat

Hier gaan wij niet over.
 

De perken bij hoek Hoflaan/Rijksstraatweg bij afvalcontainers Hoflaan graag groen inpoten

Onder deze vakken ligt de huidige waterleiding. Deze moeten nog verwijderd worden. Over het inplanten van de groenvakken stemmen wij af met de ontwikkelaar van de nieuwbouw. De groenvakken worden hersteld aan het eind van het herinrichtingsproject.
 

Kan tijdens de uitvoering voor de inrit van de Oude Kolk 1-8 de parkeerplaatsen en woningen van de Oude Kolk 1-8 vanaf de andere kant ontsloten?

Ja, dit kan. Wij gaan de benodigde maatregelen hiervoor opnemen in het werk.