Klachten over jeugdhulp

Natuurlijk willen de gemeente en aanbieders u zo goed mogelijk helpen. Toch kunnen er weleens dingen misgaan. Als u een klacht over jeugdhulp heeft, is het goed om te weten waar u terecht kunt. Er zijn drie plekken voor een klacht:

  • De zorgaanbieder
  • De onafhankelijke vertrouwenspersoon van de gemeente
  • De vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg

Gaat uw klacht over een behandeling zelf?  Dan moet u bij de zorgaanbieder zijn. Elke instelling voor jeugdhulp heeft een klachtencommissie, waarin onafhankelijke mensen van buiten de instelling zitten. U kunt de instelling naar hun klachtenregeling vragen. Voor klachten over het gedrag of de houding van medewerkers van de gemeente of de Sociale Dorpsteams neemt u contact op met de vertrouwenspersoon van de gemeente, Jeanette Malaha.

Daarnaast kunt u naar een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Die kan meegaan naar gesprekken en u helpen bij het indienen van een klacht en bezwaar maken bij de gemeente. Deze vertrouwenspersoon onderzoekt uw signalen en geeft u eventueel adviezen om vastgelopen gesprekken weer vlot te trekken. Ook zorgt hij of zij ervoor dat klachten op de juiste plek terechtkomen en behandeld worden.