Onderzoek toekomst centrale kruispunt in Doorn

Gemeente Utrechtse Heuvelrug laat samen met de provincie Utrecht een onderzoek uitvoeren naar de toekomst van het centrale kruispunt in Doorn. Het gaat om het kruispunt van de Dorpsstraat (N225) met de Langbroekerweg/Amersfoortseweg (N227).

Het doel is om een gezamenlijke visie voor de lange termijn te ontwikkelen voor de verschillende verkeersstromen (zoals fietsers, OV en auto’s) op het kruispunt, om verbetering van de bestaande problemen mogelijk te maken. Daarnaast wordt bekeken welke maatregelen op korte termijn mogelijk zijn. Het onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau Arcadis en loopt tot het najaar van  2024. Op deze pagina informeren wij u over het verloop van het onderzoek. 

Waarom dit onderzoek?

Directe aanleiding voor het onderzoek is de aanleg van de Doorfietsroute Utrecht Science Park-Veenendaal. De inpassing van deze doorfietsroute is binnen Doorn nog niet geregeld. Daarnaast zijn er vele andere aandachtspunten. Denk aan: slechte doorstroming van het OV en autoverkeer, onveilige verkeerssituaties en weinig ruimte op en rond het kruispunt. Er zijn ook zorgen over de bereikbaarheid voor hulpdiensten en mensen ervaren overlast door het verkeer. Onze wens is om de leefbaarheid in Doorn te verbeteren. 

Jarenlange gesprekken en verschillende onderzoeken leidden nog niet tot echte verbeteringen. Daarom onderzoeken wij samen met de provincie in deze nieuwe studie een zo breed mogelijk aantal maatregelen. In dit stadium wordt zonder beperkingen gezocht naar mogelijkheden om een echte verbetering te krijgen, dus ook niet eerder verkende oplossingen. 

Inwoners denken mee over oplossingsrichtingen

Op 24 april was er in het Cultuurhuis in Doorn een drukbezochte informatiebijeenkomst. Inwoners konden aangeven welke ideeën zij hadden voor oplossingen van de huidige knelpunten van het kruispunt én de toekomst van dit kruispunt. 

Samen met ideeën vanuit de ambtelijke projectgroep waren dit  131 ideeën. Deze zijn allemaal bekeken,  besproken en verwerkt in een aantal oplossingsrichtingen voor de toekomst van het kruispunt. 

Op 4 september hebben inwoners alle uitgewerkte oplossingsrichtingen kunnen bekijken en daarover hun inbreng kunnen geven (wat voor kansen en knelpunten zien ze per oplossing, wat  is hun mening over de oplossingen). Op dit moment wordt deze inbreng verder uitgewerkt per oplossingsrichting en verwerkt in het onderzoeksrapport. 

Wat zijn de oplossingsrichtingen?

Hieronder ziet u de uitgewerkte oplossingsrichtingen die gepresenteerd zijn tijdens de bewonersbijeenkomst op 4 september. Wij maken u er op attent dat dit nog geen concrete maatregelen zijn. Het zijn de eerste ideeën, die vooral inzicht geven in de effecten van maatregelen, die mogelijk aan de orde kunnen zijn. Een lijn op de kaart is ook maar een voorbeeld; pas bij een vervolgstudie zal naar echte tracés gekeken kunnen worden. Pas na afronding van het onderzoek volgt de politieke besluitvorming door provincie Utrecht en gemeente.

Onderhoud

Tijdens dit onderzoek wordt ook groot onderhoud voorbereid op de gehele Dorpsstraat binnen de bebouwde kom van Doorn (N225) tussen het Zonnehuis en huize Beatrix. De uitvoering van dit groot onderhoud staat gepland vanaf midden 2027. Als uit de studie naar de kruising blijkt dat er met korte termijn maatregelen verbetering mogelijk is, dan nemen we deze verbetering meteen bij het onderhoud mee. Bij deze werkzaamheden aan de N225 komt veel kijken. Gebruikers en bewoners gaan hier zeker wat van merken. Meer informatie over het onderhoudsproject vindt u hier. Over de werkzaamheden aan de Dorpsstraat wordt u apart geïnformeerd en betrokken. Vooruitlopend op het groot onderhoud worden op korte termijn kleine reparaties aan de Dorpsstraat uitgevoerd. Dit heeft beperkte gevolgen voor de omgeving. De planning daarvan is in 2025 na de komende winterperiode, maar de exacte datum is nog niet bekend. 

Contact

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met projectleider Peter Andersson via (0343) 56 56 00 of postbusadviesmobiliteit@heuvelrug.nl.