Langbroekerdijk Driebergen
Op 26 augustus vond er een informatieavond plaats, waarin de gemaakte keuzes werden uitgelegd en besproken met de bewoners en andere betrokkenen. Aan de hand van deze informatieavond zijn er aanpassingen in het ontwerp doorgevoerd. Te weten: plateau Rijsenburgselaan blijft ongewijzigd, de chicane bij huisnummer 23a wordt voorlopig niet uitgevoerd en er komt een drempel tussen huisnummer 16 en 29.
Zie ook de documenten: Antwoorden op gestelde vragen informatieavond en Langbroekerdijk verkeersmaatregelen definitief.
Planning
Doordat er nog geen subsidiebeschikking is vanuit de provincie en sommige producten een lange levertijd hebben, zijn de werkzaamheden uitgesteld. De verwachte startdatum is februari of maart 2025.
Contact
Heeft u vragen en opmerkingen over het project, of wilt u contact opnemen met de projectleider? Dat kan via het e-mailadres: joris.jansen@heuvelrug.nl.
Huidige situatie
De Langbroekerdijk is een erftoegangsweg in het agrarisch gebied ten zuiden van Driebergen-Rijsenburg en is een verbinding tussen Langbroek en Odijk. De weg heeft aan de ene zijde een sloot en aan de andere kant een brede watergang. De asfalt rijbaan is 4 meter breed met aan beide zijden 0,40 meter brede bermverharding van grasbetontegels. De weg is aan twee kanten voorzien van een fietssuggestiestrook.
De weg wordt recreatief gebruikt door fietsers en wandelaars. Ook lijkt de weg steeds drukker te worden. Metingen laten zien dat er regelmatig beduidend harder wordt gereden dan de toegestane 60 km/u.
Voor het jaar 2024 heeft de gemeenteraad extra financiële middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen gaan we op een aantal wegen maatregelen nemen. Een van deze wegen is de Langbroekerdijk. Het doel van de maatregelen is om de snelheid van de auto’s te verlagen, de verkeersveiligheid te vergroten en de weg onaantrekkelijk te maken voor sluipverkeer. Dat willen we doen met snel te realiseren maatregelen.
Omgevingsanalyse
Door aanwonenden wordt al jaren gepleit voor maatregelen om de snelheid en te verlagen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast wordt het gebied gepromoot om te fietsen en wandelen. Er zijn enige fietsroutes en wandelroutes in het gebied. Ook maakt agrarisch verkeer regelmatig gebruik van de weg.
Relatie met andere projecten en activiteiten
In onze gemeente wordt ook gewerkt met een mobiliteitsplan. Dit betreft het beleid voor de komende 5 tot 10 jaar met een uitvoeringsagenda met de verkeersprojecten voor de komende jaren. Hierin maken we de afweging of aanvullende maatregelen op de Langbroekerdijk (en omgeving) gewenst zijn.
Vigerend (facet)beleid
- Gehandicaptenbeleid: Er worden geen nieuwe voorzieningen zoals oversteekplaatsen voor slechtzienden aangelegd
- Integraal veiligheidsbeleid: Het landelijke inrichtingsprincipe Duurzaam Veilig wordt gevolgd voor de inrichting van de weg. De Langbroekerdijk is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een snelheidsregime van 60km/u
- Integraal handhavingsbeleid: De weg zal na de maatregelen nog meer het karakter van een 60 km/u weg hebben. Hierdoor wordt handhaving juridisch beter verdedigbaar
Doel en resultaten
Een veilige weg, waar de gereden snelheid past bij de functie en inrichting van de weg.
Resultaat | Wat moet er gebeuren? | Prestatie-indicator (wat wordt gemeten) | Streefwaarde |
Minder aantrekkelijke route | Weg onaantrekkelijker maken om als sluiproute/doorgaande route te gebruiken | Aantal snelheid remmende maatregelen. Drempels en chicanes | Circa 12 maatregelen |
Lagere V85*, verbetering veiligheidsgevoel | Aanbrengen van fysieke snelheid verlagende maatregelen | Snelheid | 20% lagere V85 |
.* V85 = snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijden
Mogelijke uitvoeringswijze
Wegversmallingen
Vanwege het smalle wegprofiel zijn alleen versprongen wegversmallingen zoals chicanes haalbaar. In het verlengde van de Langbroekerdijk, richting Odijk (op grondgebied van de gemeente Bunnik) is er op de Rijnseweg een aantal gerealiseerd.
Drempels
Gezien de beperkte bebouwing langs de Langbroekerdijk is een drempel een toepasbare maatregel zonder grote hinder voor aanwonenden. Logische locaties zijn bij kruisingen van voetpaden met de Langbroekerdijk en tussen twee woningclusters. Om een maximaal effect te hebben zullen de drempels een hoogte van 12 centimeter krijgen.
In de tekening zijn de maatregelen en hun locaties weergegeven: