Wij lichten de werkzaamheden toe tijdens de informatieavond op maandagavond 26 augustus, van 19.30 tot 21.00 uur (inloop 19.15 uur) in Nieuw Salem, De Lei 86 in Driebergen-Rijsenburg. U kunt het ontwerp voor de snelheid remmende maatregelen bekijken en er is ruimte om vragen te stellen.

Een verslag van deze avond wordt op de website gepubliceerd.

Contact

Heeft u vragen en opmerkingen over het project, of wilt u contact opnemen met de projectleider? Dat kan via het e-mailadres: joris.jansen@heuvelrug.nl.

Huidige situatie

De Langbroekerdijk is een erftoegangsweg in het agrarisch gebied ten zuiden van Driebergen-Rijsenburg en is een verbinding tussen Langbroek en Odijk. De weg heeft aan de ene zijde een sloot en aan de andere kant een brede watergang. De asfalt rijbaan is 4 meter breed met aan beide zijden 0,40 meter brede bermverharding van grasbetontegels. De weg is aan twee kanten voorzien van een fietssuggestiestrook.

De weg wordt recreatief gebruikt door fietsers en wandelaars. Ook lijkt de weg steeds drukker te worden. Metingen laten zien dat er regelmatig beduidend harder wordt gereden dan de toegestane 60 km/u.

Voor het jaar 2024 heeft de gemeenteraad extra financiële middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen gaan we op een aantal wegen maatregelen nemen. Een van deze wegen is de Langbroekerdijk. Het doel van de maatregelen is om de snelheid van de auto’s te verlagen, de verkeersveiligheid te vergroten en de weg onaantrekkelijk te maken voor sluipverkeer. Dat willen we doen met snel te realiseren maatregelen.

Omgevingsanalyse

Door aanwonenden wordt al jaren gepleit voor maatregelen om de snelheid en te verlagen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast wordt het gebied gepromoot om te fietsen en wandelen. Er zijn enige fietsroutes en wandelroutes in het gebied. Ook maakt agrarisch verkeer regelmatig gebruik van de weg.

Relatie met andere projecten en activiteiten

In onze gemeente wordt ook gewerkt met een mobiliteitsplan. Dit betreft het beleid voor de komende 5 tot 10 jaar met een uitvoeringsagenda met de verkeersprojecten voor de komende jaren. Hierin maken we de afweging of aanvullende maatregelen op de Langbroekerdijk (en omgeving) gewenst zijn.

Vigerend (facet)beleid

  • Gehandicaptenbeleid: Er worden geen nieuwe voorzieningen zoals oversteekplaatsen voor slechtzienden aangelegd
  • Integraal veiligheidsbeleid: Het landelijke inrichtingsprincipe Duurzaam Veilig wordt gevolgd voor de inrichting van de weg. De Langbroekerdijk is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een snelheidsregime van 60km/u
  • Integraal handhavingsbeleid: De weg zal na de maatregelen nog meer het karakter van een 60 km/u weg hebben. Hierdoor wordt handhaving juridisch beter verdedigbaar

Doel en resultaten

Een veilige weg, waar de gereden snelheid past bij de functie en inrichting van de weg.

ResultaatWat moet er gebeuren?Prestatie-indicator (wat wordt gemeten)Streefwaarde
Minder aantrekkelijke routeWeg onaantrekkelijker maken om als sluiproute/doorgaande route te gebruikenAantal snelheid remmende maatregelen. Drempels en chicanesCirca 12 maatregelen
Lagere V85*, verbetering veiligheidsgevoelAanbrengen van fysieke snelheid verlagende maatregelenSnelheid20% lagere V85

.* V85 = snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijden

Mogelijke uitvoeringswijze

Wegversmallingen

Vanwege het smalle wegprofiel zijn alleen versprongen wegversmallingen zoals chicanes haalbaar. In het verlengde van de Langbroekerdijk, richting Odijk (op grondgebied van de gemeente Bunnik) is er op de Rijnseweg een aantal gerealiseerd.

Drempels

Gezien de beperkte bebouwing langs de Langbroekerdijk is een drempel een toepasbare maatregel zonder grote hinder voor aanwonenden. 
Logische locaties zijn bij kruisingen van voetpaden met de Langbroekerdijk en tussen twee woningclusters. Om een maximaal effect te hebben zullen de drempels een hoogte van 12 centimeter krijgen.

In de tekening zijn de maatregelen en hun locaties weergegeven: