Melding leegstaande woning
U mag uw woning 12 maanden leeg laten staan. Na deze 12 maanden moet u (eigenaar of beheerder van de woning) de lege woning bij de gemeente melden. Dat geldt voor alle typen (zelfstandige) woningen, dus ook voor woningen in een Vereniging van Eigenaren (VvE).
Meldingsformulier voor leegstand van woningen
Voor het melden van een leegstaande woning kunt u gebruik maken van het meldingsformulier. U kunt hier ook de lege woning van iemand anders melden zodat wij contact kunnen opnemen met de eigenaar.
Boete
Als u de leegstand als eigenaar niet meldt, kunt u een boete krijgen. Deze boete is minimaal € 500,- en maximaal € 8.700,- . Naast een boete kan de gemeente ook een last onder dwangsom opleggen om de melding van leegstand af te dwingen.
Na de melding – hoe gaat het verder
De gemeente nodigt de eigenaar of beheerder van de leegstaande woning uit voor een gesprek. Tijdens dat overleg wordt besproken hoe de leegstand van de woning kan worden opgelost.
Vragen?
- Lees eerst de Leegstandverordening gemeente Utrechtse Heuvelrug 2020. Door deze verordening kan de gemeente optreden tegen langdurige leegstand in woningen.
- Neem contact op met de gemeente (0343) 56 56 00.