Meldpunt klacht over huren
Tijdens de zoektocht naar een huurhuis, of het huren van een huis, kan het voorkomen dat de verhuurder zich ongewenst gedraagt. Dit kan bijvoorbeeld discriminatie of bedreigingen inhouden, het vragen van een te hoge borg of het niet verstrekken van de juiste informatie. In een dergelijk geval is het mogelijk om het ongewenst gedrag van de verhuurder te melden bij de gemeente.
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- u op zoekt bent naar een particuliere huurwoning (niet van een woningcorporatie)
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Zij zullen uw klacht zelf afhandelen.
U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties:
De verhuurder
- discrimineert u bij de selectieprocedure/toewijzing van een huurwoning
- bedreigt u of maakt u bang
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
- stelt geen schriftelijk huurcontract op
- stelt geen huurcontract in de taal naar voorkeur van de huurder (bij buitenlandse werknemers)
- geeft geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract eindigt
- hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
- contactinformatie van het meldpunt klacht over huren (per 1 juli 2024)
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen. Lees meer informatie over servicekosten
De verhuurbemiddelaar
- vraagt bemiddelingskosten