Nieuwe indeling luchtruim
Vierde aanvliegroute naar Schiphol
De rijksoverheid is al een aantal jaar bezig met voorbereidingen van een nieuwe indeling van het luchtruim boven Nederland. Dit heet het programma Luchtruimherziening dat als doel heeft om de veiligheid van het vliegverkeer te borgen en vliegroutes korter en duurzamer te maken met:
- minder uitstoot
- minder geluidsoverlast
De regering heeft in oktober 2022 een zogenaamde Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening genomen. Deze beslissing bevat de algemene uitgangspunten voor de herziening van het luchtruim.
Vierde aanvliegroute deels boven provincie Utrecht
Eén van de onderdelen van die Voorkeursbeslissing is een extra aanvliegroute voor Schiphol vanuit zuidoostelijke richting. Over deze vierde aanvliegroute maken inwoners zich zorgen, omdat deze waarschijnlijk deels boven onze provincie komt te liggen. De gemeente deelt die bezorgdheid. Onze rol als gemeente is echter erg klein in dit proces. Maar daar waar we kunnen benutten we onze mogelijkheden om onze inbreng te leveren en te lobbyen voor het beperken van de overlast. Zie ook verderop onder het kopje proces. Wat we in ieder geval doen is u op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen, daarnaast blijven we in gesprek met de provincie.
In 2023 heeft de gemeenteraad een motie hierover aangenomen. Hierin vraagt de raad aan het college:
- Samenwerking te zoeken met omliggende gemeenten, in het bijzonder met de gemeenten die ook risico lopen met deze nieuwe aanvliegroute, zoals Zeist, Woudenberg, Rhenen en Ede. Door in overleg met deze gemeenten te zorgen dat hun belang is vertegenwoordigd in de kerngroep Luchtvaart of in toekomstig overleg m.b.t. de nieuwe aanvliegroute.
- Samen met deze gemeenten en de provincie een duidelijk standpunt te laten horen naar het Rijk. Zodat onze stilte- en Natura2000 gebieden niet belast worden door deze aanvliegroute, bijvoorbeeld door verhoogde stikstofdepositie. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor onze inwoners. In de zienswijze staat: “Het principe dat de totale hinder van Schiphol niet mag toenemen, moet ook het uitgangspunt zijn voor de verder van de luchthavens gelegen gebieden, dus ook voor de provincie Utrecht.”
- De provincie Utrecht aan te moedigen om actief te blijven deelnemen aan overleggen met ministerie en de BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol) in plaats van zich te vertegenwoordigen door een andere provincie met als inzet dat onze bewoners en onze stilte- en Natura2000 gebieden niet belast worden door deze aanvliegroute.
Onze inwoners actief te blijven informeren over ontwikkelingen. Dit kan ook in samenwerking met omliggende gemeenten.
De volledige tekst van de motie vindt u bij de stukken.
Proces
De rijksoverheid voert gesprekken met de provincies over de voortgang van het programma Luchtruimherziening. Er is er nu nog veel onduidelijkheid over de ligging van de vliegroute en over het proces van besluitvorming. Ook is de Luchtruimherziening door het kabinet controversieel verklaard zolang er geen nieuw kabinet is. De minister heeft de Tweede Kamer toegezegd iedere besluitvormende stap aan de Tweede Kamer voor te leggen.
De provincie Utrecht gaat een gebiedsadvies geven aan het ministerie op grond van alle opgaven die relevant zijn voor luchtvaart binnen de provincie. De provincie benadert hiervoor de gemeenten.
Overlast
Mocht u overlast ervaren van vliegtuigen van en naar Schiphol, dan kunt u een melding doen via het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.