Nieuwe Steeg Leersum

Op 27 november vond een informatieavond plaats, waar de gemaakte keuzes werden uitgelegd en besproken met de bewoners en andere betrokkenen. Naar aanleiding van deze informatieavond zijn er aanpassingen in het ontwerp doorgevoerd. De voorgestelde drempels die te zien zijn in het bestand: Nieuwe Steeg verkeersmaatregelen komen te vervallen.

Na input van belanghebbenden is besloten een proef te doen met wegversmallingen. De aanpassingen zijn te zien in de volgende bestanden: 2025-01-29 Nieuwe Steeg-West, 2025-01-29 Nieuwe Steeg-Oost en 2025-01-29 Nieuwe Steeg wegversmallingen detail. Alle bestanden zijn onderaan de webpagina te vinden.

Betrokkenen hadden ook de mogelijkheid om reactieformulieren in te vullen. De inventarisatie van de gestelde vragen met antwoorden informatieavond Nieuwe Steeg kun u hier vinden.

Contact

Heeft u vragen en opmerkingen over het project, of wilt u contact opnemen met de projectleider? Dat kan via het e-mailadres: joris.jansen@heuvelrug.nl.

Huidige situatie

De Nieuwe Steeg is een erftoegangsweg in Leersum. De weg verbind het westelijke en oostelijke gedeelte van Leersum, hierdoor wordt het gebruikt als sluiproute. De weg is aan twee kanten voorzien van een fietssuggestiestrook. Metingen laten zien dat er regelmatig beduidend harder wordt gereden dan de toegestane 30 km/u. Voor het jaar 2024 heeft de gemeente extra financiële middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen gaan we op een aantal wegen maatregelen nemen. Een van deze wegen is de Nieuwe Steeg. Het doel van de maatregelen is om de snelheid van de auto’s te verlagen, de verkeersveiligheid te vergroten en de weg onaantrekkelijk te maken voor sluipverkeer. Dat willen we doen met snel te realiseren maatregelen.

Omgevingsanalyse

Door aanwonenden wordt al jaren gepleit voor maatregelen om de snelheid en te verlagen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook maakt agrarisch verkeer regelmatig gebruik van de weg.

Relatie met andere projecten en activiteiten

In de gemeente Utrechtse Heuvelrug wordt ook gewerkt met het mobiliteitsplan. Dit betreft het beleid voor de komende 5-10 jaar met een uitvoeringsagenda met de verkeersprojecten voor de komende jaren. Hierin maken we de afweging of aanvullende maatregelen op de Nieuwe Steeg (en omgeving) gewenst zijn.

Vigerend (facet)beleid

  • Gehandicaptenbeleid: Er worden geen nieuwe voorzieningen zoals oversteekplaatsen voor slechtzienden aangelegd
  • Integraal veiligheidsbeleid: Het landelijke inrichtingsprincipe Duurzaam Veilig wordt gevolgd voor de inrichting van de weg. De Nieuwe Steeg is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een snelheidsregime van 30 km/u
  • Integraal handhavingsbeleid: De weg zal na de maatregelen nog meer het karakter van een 30 km/u weg hebben. Hierdoor wordt handhaving juridisch beter verdedigbaar

Doel en resultaten

Een veilige weg, waar de gereden snelheid past bij de functie en inrichting van de weg. 

ResultatenWat moet er gebeurenPrestatie-indicator
(wat wordt gemeten)
Streefwaarde
Minder aantrekkelijke routeWeg onaantrekkelijker maken om als sluiproute/doorgaande route te gebruikenAantal snelheid remmende maatregelenAfname verkeerisntensiteit
Lagere V85*, verbetering veiligheidsgevoelAanbrengen van fysieke snelheid verlagende maatregelenSnelheid20% lagere V85

.* V85 = snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijden.

Mogelijke uitvoeringswijze

Wegversmallingen: doordat de Nieuwe Steeg tijdens spitsuren als sluiproute wordt gebruikt, is de intensiteit hoog genoeg voor wegversmallingen. Buiten de spits zullen ze echter niet het gewenste effect hebben, omdat de intensiteit dan niet hoog genoeg is.

Drempels: zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens minder wenselijk wegens lawaai en trillinghinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) kan een bron van ergernis zijn.

Logische locaties zijn bij kruisingen van zijwegen.

Kruispuntplateau’s: zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens minder wenselijk wegens lawaai en trillinghinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) kan een bron van ergernis zijn. 

Rotondes: doordat er onvoldoende ruimte is zijn rotondes niet haalbaar zonder bomen te kappen.

Asverspringing: zijn niet geschikt doordat de fietsers niet omgeleid kunnen worden zonder bomen te kappen