Tuindorpweg en Poortse Bos Maarn

Op 26 november was een informatieavond waar de gemaakte keuzes werden toegelicht en besproken met de bewoners en andere betrokkenen. De aanwezige betrokkenen hadden de mogelijkheid om reactie-formulieren in te vullen.

Aan de hand van de reactieformulieren en inbreng van belanghebbenden zijn er aanpassingen in het ontwerp gedaan. Ter hoogte van de Wethouder Noordamweg komt een plateau in plaats van een drempel en ter hoogte van Het Steenbeek komt een extra plateau. De aanpassingen staan in de documenten van 11 maart 2025 onderaan de pagina.

Planning

De verwachte start is in het tweede kwartaal van 2025.

Contact

Heeft u vragen en opmerkingen over het project? Of wilt u contact opnemen met de projectleider? Dat kan via joris.jansen@heuvelrug.nl.

Huidige situatie

De Tuindorpweg en het Poortse Bos zijn wijkontsluitingswegen en de noordelijke ingang van Maarn. Het is ook een verbinding tussen Maarn en Maarsbergen. De weg heeft aan twee kanten een fietssuggestiestrook. De weg wordt veel recreatief gebruikt door fietsers en door weggebruikers richting de A12 naar Arnhem. De weg lijkt steeds drukker te worden. Metingen laten zien dat er regelmatig behoorlijk harder wordt gereden dan de toegestane 30 kilometer per uur. 

Voor 2024 stelden wij extra financiële middelen beschikbaar. Hiermee nemen we op een aantal wegen maatregelen. Bijvoorbeeld de Tuindorpweg en het Poortse Bos. We willen de snelheid van de auto’s verlagen en de verkeersveiligheid vergroten door snel te realiseren maatregelen.

Omgevingsanalyse

Aanwonenden pleiten al jaren voor maatregelen die de snelheid verlagen en de verkeersveiligheid verbeteren. Daarnaast wordt het gebied gepromoot om te fietsen en wandelen. Er zijn een paar fietsroutes en wandelroutes in het gebied.

Relatie met andere projecten en activiteiten

Wij werken met het Mobiliteitsplan. Dat is het beleid voor de komende 5 tot 10 jaar, met een uitvoeringsagenda met de verkeersprojecten voor de komende jaren. Hierin maken we de afweging of aanvullende maatregelen op de Tuindorpweg en Poortse Bos (en omgeving) gewenst zijn.

Vigerend (facet)beleid

  • Gehandicaptenbeleid: er komen geen nieuwe voorzieningen zoals oversteekplaatsen voor slechtzienden
  • Integraal veiligheidsbeleid: we volgen voor de inrichting van de weg het landelijke inrichtingsprincipe Duurzaam Veilig. De Tuindorpweg en Poortse Bos zijn wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een snelheidsregime van 30 kilometer per uur
  • Integraal handhavingsbeleid: de weg zal na de maatregelen nog meer het karakter van een 30 kilometer per uur-weg hebben. Hierdoor wordt handhaving juridisch beter verdedigbaar

Doel en resultaten

Een veilige weg, met een gereden snelheid die past bij de functie en inrichting van de weg.

ResultaatWat moet er gebeurenPrestatie-indicator 
(wat wordt gemeten)
Streefwaarde
Lagere V85*, verbetering veiligheidsgevoelAanbrengen van fysieke snelheid verlagende maatregelenSnelheid20% lagere V85

.* V85 = snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijdt

Mogelijke uitvoeringswijze

  • Wegversmallingen: vanwege het wegprofiel zijn wegversmallingen een geschikte maatregel
  • Drempels: zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens minder wenselijk door lawaai en trillinghinder. De woningen aan de Tuindorpweg en Poortse Bos staan ver genoeg van de weg om weinig last te hebben van trillinghinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) kan een bron van ergernis zijn
  • Kruispuntplateau’s: zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens rijden minder wenselijk door lawaai en trillinghinder. De woningen aan de Tuindorpweg en Poortse Bos staan ver genoeg van de weg om weinig last te hebben van trillinghinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) kan een bron van ergernis zijn
  • Logische locaties zijn bij kruisingen van zijwegen
  • Rotondes: door onvoldoende ruimte zijn rotondes niet haalbaar zonder bomen te kappen
  • Asverspringing: zijn niet geschikt doordat de fietsers niet omgeleid kunnen worden

In de tekeningen zijn de maatregelen en hun locaties weergegeven.