Tuindorpweg en Poortse Bos Maarn

Wij lichten de werkzaamheden toe tijdens een informatieavond op dinsdag 26 november, van 19.30 tot 21.30 uur (inloop vanaf 19.15 uur) in Dorpshuis De Twee Marken, Trompplein 5 in Maarn. U kunt het ontwerp voor de snelheid remmende maatregelen bekijken en is er de ruimte om vragen te stellen.

Een verslag van deze avond wordt op de website gepubliceerd.

Contact

Heeft u vragen en opmerkingen over het project, of wilt u contact opnemen met de projectleider? Dat kan via het e-mailadres: joris.jansen@heuvelrug.nl.

Huidige situatie

De Tuindorpweg en Poortse Bos zijn een wijkontsluitingsweg en de noordelijke ingang van Maarn. Verder is het een verbinding tussen Maarn en Maarsbergen. De weg is aan twee kanten voorzien van een fietssuggestiestrook. De weg wordt veelal recreatief gebruikt door fietsers en door weggebruikers die naar de A12 richting Arnhem gaan. Ook lijkt de weg steeds drukker te worden. Metingen laten zien dat er regelmatig beduidend harder wordt gereden dan de toegestane 30 km/u. Voor het jaar 2024 heeft de gemeente extra financiële middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen gaan we op een aantal wegen maatregelen nemen. Een van deze wegen zijn de Tuindorpweg en Poortse Bos. Het doel van de maatregelen is om de snelheid van de auto’s te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. Dat willen we doen met snel te realiseren maatregelen.

Omgevingsanalyse

Door aanwonenden wordt al jaren gepleit voor maatregelen om de snelheid en te verlagen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast wordt het gebied gepromoot om te fietsen en wandelen. Er zijn enige fietsroutes en wandelroutes in het gebied.

Relatie met andere projecten en activiteiten

In de gemeente Utrechtse Heuvelrug wordt ook gewerkt met het mobiliteitsplan. Dit betreft het beleid voor de komende 5-10 jaar met een uitvoeringsagenda met de verkeersprojecten voor de komende jaren. Hierin maken we de afweging of aanvullende maatregelen op de Tuindorpweg en Poortse Bos (en omgeving) gewenst zijn.

Vigerend (facet)beleid

  • Gehandicaptenbeleid: Er worden geen nieuwe voorzieningen zoals oversteekplaatsen voor slechtzienden aangelegd
  • Integraal veiligheidsbeleid: Het landelijke inrichtingsprincipe Duurzaam Veilig wordt gevolgd voor de inrichting van de weg. De Tuindorpweg en Poortse Bos zijn een wijkontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een snelheidsregime van 30 km/u
  • Integraal handhavingsbeleid: De weg zal na de maatregelen nog meer het karakter van een 30 km/u weg hebben. Hierdoor wordt handhaving juridisch beter verdedigbaar

Doel en resultaten

Een veilige weg, waar de gereden snelheid past bij de functie en inrichting van de weg.

ResultaatWat moet er gebeurenPrestatie-indicator 
(wat wordt gemeten)
Streefwaarde
Lagere V85*, verbetering veiligheidsgevoelAanbrengen van fysieke snelheid verlagende maatregelenSnelheid20% lagere V85

.* V85 = snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijden

Mogelijke uitvoeringswijze

Wegversmallingen: vanwege het wegprofiel zijn wegversmallingen een geschikte maatregel.

Drempels: zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens minder wenselijk wegens lawaai en trillinghinder. De woningen aan de Tuindorpweg en Poortse Bos staan voldoende ver van de weg om weinig last te hebben van trillinghinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) kan een bron van ergernis zijn.

Kruispuntplateau’s: zijn in een bebouwde omgeving waar vrachtverkeer en auto’s met aanhangwagens minder wenselijk wegens lawaai en trillinghinder. De woningen aan de Tuindorpweg en Poortse Bos staan voldoende ver van de weg om weinig last te hebben van trillinghinder. Het lawaai van losliggend materiaal op aanhangwagens (vaak in de vroege ochtenduren) kan een bron van ergernis zijn. 

Logische locaties zijn bij kruisingen van zijwegen.

Rotondes: doordat er onvoldoende ruimte is zijn rotondes niet haalbaar zonder bomen te kappen.

Asverspringing: zijn niet geschikt doordat de fietsers niet omgeleid kunnen worden.

In de tekeningen zijn de maatregelen en hun locaties weergegeven.