Tegemoetkomingsregeling medisch huishoudelijk afval

Een chronische ziekte of ouderdom kan voor veel medisch huishoudelijk afval zorgen. Denk aan stoma-, incontinentie- of dialysematerialen of andere medische benodigdheden. Om de kosten van afval voor deze huishoudens te beperken is er een aparte regeling.

Medisch afval is restafval

Medicijnen en naalden levert u in bij uw apotheek. Al het andere medisch afval hoort bij het restafval.

Huishoudens betalen een vast bedrag voor de afvalstoffenheffing, plus een variabel bedrag voor hun restafval. Dat hangt af van hoe vaak ze restafval aanbieden in een kliko of een ondergrondse restafvalcontainer. Hoe meer restafval ze aanbieden, hoe hoger de kosten.

Huishoudens met veel medisch afval hebben veel meer restafval dan andere huishoudens. Daardoor zouden ze relatief veel meer gaan betalen dan andere huishoudens. Dat willen we voorkomen. Daarom is er voor deze huishoudens een aparte regeling.

Hoe ziet de regeling eruit?

  • Maakt u gebruik van een kliko? Dan kunt u een grotere restafvalkliko gebruiken (van 240 liter in plaats van de standaard 140 liter) en deze zo vaak aan de weg zetten als nodig, zonder extra kosten
  • Stort u uw restafval in een ondergrondse container? Dan kunt u dat zo vaak als nodig doen, zonder extra kosten

De kosten

U betaalt het vaste tarief voor de afvalstoffenheffing dat andere huishoudens ook betalen, plus een vast bedrag voor uw restafval. Dit vaste bedrag voor restafval is gebaseerd op de hoeveelheid restafval die een gemiddeld huishouden jaarlijks aanbiedt (980 liter). In 2025 is dit een bedrag van bijna €36. Voor dit bedrag kunt u uw restafval kliko zo vaak aanbieden als u wilt, of zo vaak als u wilt restafval storten in een ondergrondse container.

De tegemoetkoming aanvragen

U vraagt de regeling één keer aan. Dat doet u via de button naar het online aanvraagformulier, of door het pdf-formulier af te drukken en ingevuld aan ons toe te sturen. Voeg een van de onderstaande bewijsstukken toe:

  • recente factuur van de apotheek op adres of
  • recente pakbon van het gebruikte materiaal op adres

Tegemoetkomingsregeling medisch huishoudelijk afval aanvragen

Wilt u liever een aanvraagformulier thuis ontvangen? U kunt dit aanvragen door te bellen naar 0343 56 56 00 of te mailen naar mdpostbusafval@heuvelrug.nl. Wij sturen u het formulier dan toe.

Vervolgaanvraag

De regeling is geldig tot het eind van het kalenderjaar. Om ook in het volgende kalenderjaar in aanmerking te komen voor de regeling vragen wij u elk jaar om een nieuw bewijsstuk. Hebben wij geen bewijsstuk ontvangen, dan betaalt u weer het normale tarief voor uw afval.

Heeft u de regeling niet meer nodig? Geef dat dan telefonisch of per e-mail aan ons door: 0343 56 56 00 of mdpostbusafval@heuvelrug.nl.